Knjižna ocena - Zorana Medarić, Mateja Sedmak (ur. / eds.), Children’s Voices: Interethnic Violence in the School Environment, Annales, Koper, 2012
V zadnjih desetletjih se o medkulturni vzgoji in etnični strpnosti veliko govori in piše, ne nazadnje tudi zato, ker etnična heterogenost sodobnih evropskih družb prinaša številne izzive pri zmanjševanju predsodkov, ksenofobije in etnocentrizma. Področja večkulturnih realnosti so bila v znanstvenem pogledu že dodobra raziskana, še vedno pa ostaja nekaj aspektov, ki jim raziskovalci (še) niso namenili dovolj pozornosti. S tega vidika prispevki zbornika Children’s voices: Interethnic Violence in the School Environment dopolnjujejo obstoječo literaturo o razširjenosti medetničnega nasilja v šolskem okolju.
Več ...
Ugotovitve avstrijske študije v nekaterih pogledih sovpadajo z rezultati slovenske raziskave; raziskovalki z Univerze na Primorskem Ana Kralj in Tjaša Žakelj namreč poudarjata, da je etnična oziroma kulturna identiteta redko prepoznana kot poglavitni razlog medvrstniškega konflikta, saj se ta pogosteje pojavlja kot spremljevalni dejavnik nasilnega vedenja. Medetnično nasilje med učenci in učitelji v Sloveniji zato ni dojeto kot pereč problem. A po drugi strani avtorici kot problematično poudarjata samo percepcijo nasilja; nekateri učenci na primer menijo, da oznake, kot so »čefur«, »čapac«, »šiptar«, in »cigo«, nimajo negativne konotacije in po njihovem mnenju niso žaljivke. »Medetničnega nasilja pri nas ni« je izjava, ki ponazarja stališča večine sodelujočih v slovenski raziskavi, tako med učenci kot tudi med učitelji in šolskim osebjem.
Nekoliko drugačne ugotovitve izpostavljata avtorja italijanske raziskave, Giovanni delli Zotti in Ornella Urpis s tržaške univerze, ki menita, da se medetnično nasilje pogosteje kot v šolskem okolju pojavlja zunaj njega. Velik vpliv na reprodukcijo stereotipov in predsodkov o tujcih pripisujeta makrodružbenim procesom, še zlasti medijskemu diskurzu. Po drugi strani pa opažata, da učitelji, motivirani za poučevanje večkulturnih tematik in vprašanj s področja človekovih pravic, spodbujajo projekte za družbeno vključenost in refleksijo kulturne raznolikosti, kar med učence prinaša tudi vse večjo zaveda- nje o pravicah posameznika.
Tudi raziskovalca z Evropske univerze na Cipru Marios Vryonides in Maria Kalli ocenjujeta, da me- detnično nasilje v njihovem izobraževalnem okolju ni večji problem. V zaključku svojega prispevka iz- postavljata, da bi se vse večja ekonomska nestabilnost države utegnila odražati tudi v naraščajočih na- petostih med pripadniki različnih etničnih skupin. Uvodni pregled raziskovanja medetničnih odnosov poudarja razhajanja med grškimi in turškimi prebivalci otoka, kar se ne kaže v neposrednem nasilju, temveč v izraziti segregaciji; ena etnična skupina živi na severu, druga pa na jugu države. Posledično so bili iz raziskave, izvedene le v grškem delu Cipra, izvzeti pripadniki turške manjšine, kar je z vidika specifične ciprske situacije precejšen manko njihove analize.
Iz zgoraj poudarjenih vsebinskih vidikov je razvidno, da je zbornik Children’s Voices točka premisleka za vse, ki se ukvarjajo s temami etničnih in medkulturnih študij, saj odpira vprašanja prepletenosti medetničnega nasilja z različnimi osebnimi in institucionalnimi dejavniki. Zanimivo je tudi, da se na eni strani soočamo z literaturo, ki opozarja na precejšen porast ksenofobije in etnocentrizma v evropskih družbah, na drugi strani pa avtorji zbornika ocenjujejo, da je stopnja medetničnega nasilja v analizira- nih šolah relativno nizka. Ali je torej strpnost v večkulturnih družbah dolgoročno dosegljiv cilj in ne le utopično izhodišče kozmopolitskih vrednot? Kot pravijo avtorji posameznih prispevkov, primeri dobrih praks pričajo o tem, da ustrezen odnos do nasilja in kulturne različnosti v njem lahko prinese pozitivne spremembe, saj intenzivna promocija kulturne raznolikosti kot temeljne družbene vrednote in uvajanje nične tolerance v šolskem okolju praviloma delujeta kot učinkovita preventivna ukrepa za zmanjševanje nasilnega vedenja, diskriminacije in segregacije. S tega stališča je treba priznati, da so predstavniki mlajših generacij pomembni nosilci družbenih vrednot in posledično tudi sprememb, ki bi se v prihodnosti lahko manifestirale v večji stopnji medkulturne strpnosti in enakopravnosti, ne le v šolskem okolju, temveč tudi v širši družbi.
Barbara Gornik