43 / 2016
Vladimir Prebilič, Irena Bačlija
Odsevi multikulturnosti in patriotizma v slovenskih osnovnošolskih učnih načrtih
IZVLEČEK
Odsevi multikulturnosti in patriotizma v slovenskih osnovnošolskih učnih načrtih Članek prikazuje analizo vključenosti domovinskih elementov v učne načrte osnovnošolskih predmetov, ki so prilagojeni multikulturnemu okolju. Izobraževalni sistem v Sloveniji namreč znotraj zakonodajnega okvira omogoča modifikacijo učnih vsebin, ki so vezane na identiteto manjšin. Rezultate analize inkluzivnosti domovinskih elementov lahko strnemo v dva sklopa ugotovitev. Prvič, da je način vključevanja domovinskih elementov specifično drugačen glede na posamezen učni predmet (torej odsotnost strateškega pristopa) ter drugič, da je način vključevanja domovinskih elementov specifičen glede na to kateri manjšini je prilagojen. Zdi se kot da je vključevanje domovinskih elementov v učne načrte obeh narodnih manjšin prepuščeno naključju.
KLJUČNE BESEDE: učni načrt, multikulturnost, etnične manjšine, domovinski elementi, osnovnošolsko izobraževanje
Več ...
POVZETEK
ODSEVI MULTIKULTURNOSTI IN PATRIOTIZMA V SLOVENSKIH OSNOVNOŠOLSKIH UČNIH NAČRTIH
Vladimir PREBILIČ, Irena BAČLIJA
Koncept identitete je vezan na več elementov, med drugim na domovino in narod, na (s)poznavanje njunih elementarnih lastnosti ter posebnosti. Za razliko od državljanske vzgoje, ki je konceptualno nekoliko bolj institucionalno orientirana gre pri domovinski vzgoji za mehkejše elemente oziroma za subtilnejše podajanje vsebin temelječih na dosežkih naroda. Ta subtilnost se morda še nekoliko poveča kadar vzgajamo mlade, ki so pripadniki narodne manjšine, torej živijo na območju države, ki ni njihova matična domovina. Izgrajevanje narodne zavesti in identitete, ki sta pogojena z identifikacijo z vrednotami, kot so skupna dediščina ozemlja, jezik, običaji, kultura, zgodovina ipd., v šolski instituciji druge države zahteva posebno pozornost. Umeščanje vseh teh elementov v učne načrte državnega šolstva kaže na visoko stopnjo varovanja pravic narodnih manjšin ter interkulturnosti. V Sloveniji je domovinske elemente v osnovnošolskih učnih načrtih možno zaznati pri specifičnih predmetih ter pri medpredmetnih vsebinah. Ti elementi so prilagojeni za osnovne šole na narodno mešanih območjih, saj zanje veljajo različice učnih načrtov nekaterih predmetov.
Članek prikazuje analizo vključenosti domovinskih elementov v učne načrte osnovnošolskih predmetov na narodno mešanih področjih. Izobraževalni sistem v Sloveniji namreč znotraj zakonodajnega okvira omogoča modifikacijo učnih vsebin, ki so vezane na identiteto manjšin. Rezultate analize inkluzivnosti domovinskih elementov lahko strnemo v dva sklopa ugotovitev. Prvič, da je način vključevanja domovinskih elementov specifično drugačen glede na posamezen učni predmet (torej odsotnost strateškega pristopa) ter drugič, da je način vključevanja domovinskih elementov specifičen glede na to kateri manjšini je prilagojen. Zdi se kot da je vključevanje domovinskih elementov v učne načrte obeh narodnih manjšin prepuščeno naključju.
Prispevekt je objavljen v angleškem jeziku.