35 / 2012
Žiga Vodovnik
Onkraj gradbišča, onkraj nacionalnega državljanstva: Infrapolitika državljanstva
IZVLEČEK
Danes, ko nacionalna država ni več edini center suverenosti in prostor sprejemanja ključnih odločitev, poskusi zamišljanja novih oblik državljanstva politično članstvo čedalje bolj ločujejo od države in ga konstituirajo po novih kriterijih. Članek obravnava koncept translokalnega državljanstva, ki se oddaljuje od nacionalne države kot glavne referenčne točke, in ki hkrati zavrača njegovo oblikovanje v okviru novih nadnacionalnih entitet. V drugem delu članek reflektira projekt Onkraj gradbišča, s katerim je KUD Obrat opuščeno gradbišče spremenil v skupnostni vrt. Projekt prikazuje translokalno državljanstvo v praksi, saj je vrt rezultiral v novih oblikah kolektivne akcije in novih oblikah političnega članstva, ki so bolj primerne za medkulturni dialog in vključevanje migrantskih skupnosti kot pa nacionalne države.
KLJUČNE BESEDE: državljanstvo, migracije, demokracija, urbanizem, skupnostni vrtovi
Več ...
POVZETEK
ONKRAJ GRADBIŠČA, ONKRAJ NACIONALNEGA DRŽAVLJANSTVA: INFRAPOLITIKA DRŽAVLJANSTVA
Žiga VODOVNIK
Danes, ko nacionalna država ni več edini center suverenosti in prostor sprejemanja ključnih političnih odločitev, poskusi zamišljanja novih oblik državljanstva politično članstvo čedalje bolj ločujejo od države in ga konstituirajo po novih kriterijih. Članek posega v te razprave s konceptom translokalnega državljanstva, ki se oddaljuje od nacionalne države kot glavne referenčne točke, in ki hkrati zavrača njegovo oblikovanje v okviru novih nadnacionalnih entitet. Avtor v refleksiji translokalnega državljanstva izpostavlja pomen novih oblik kolektivne akcije in nove oblike političnega članstva, ki ga omogoča državljanstvo na lokalnem nivoju.
Na primeru študije projekta Onkraj gradbišča, s katerim je KUD Obrat opuščeno gradbišče spremenil v skupnostni vrt, avtor konstatira, da so lahko projekti na mikro ravni bolj primerna osnova za medkulturni dialog in vključevanje migrantskih skupnosti kot pa nacionalna država. Kot poudarja avtor, je ta ugotovitev še toliko pomembnejša, če pri tem upoštevamo, da smo v zadnjih desetletjih z naraščajočimi stopnjami mobilnosti globalnega demosa priča le delnemu vključevanju političnih subjektov v politične skupnosti. To posledično vodi v hierarhizacijo članov politične skupnosti oz. naraščajoče število nepolnopravnih članov skupnosti (denizens ali margizens). Razkrivanje omejitev statusnega državljanstva, pri tem pa kritika statusnega determinizma, ki je v sami genezi nacionalnega državljanstva, seveda ne sme pomeniti razumevanja translokalnega državljanstva kot brezstatusne kategorije, saj gre zgolj za poskus municipalizacije demokracije in političnega članstva. Cilj prispevka tako ni naivna negacija kategorije državljanstva, ampak prispevek k afirmaciji drugačnega razumevanja in prakticiranja državljanstva v globaliziranem svetu, pri čemer municipalizacija političnega članstva ne pomeni vračanje v parohialne oblike političnega članstva, ki onemogočajo globalno delovanje ali povezovanje.
Po avtorjevi oceni je potreba po takšni redefiniciji državljanstva večja v okoljih, kjer so težave pri razumevanju odnosa med konceptom državljanstva in države tudi na jezikovni ravni pogojene z niveliranjem političnega članstva na narodno ali celo etnično pripadnost, čeprav je etimološki izvor besede – od koncepta civitas, civitatus, pa vse do modernega citoyen – politično članstvo vezal vedno na manjše in bolj fluidne politične skupnosti. Državljanstvo je tako dobilo izključevalni aspekt prav preko utrjevanja fizičnih in kulturnih meja posameznih držav, s čimer je državljanstvo postalo instrument izključevanja oz. vključevanja v politično skupnost. V izhodišču se državljanstvo nikoli ni vezalo na državo ali narod, ampak je pomenilo izključno specifični »urbani odnos« med pravicami in dolžnostmi v mestu. Zato lahko po avtorju idejo državljanstva (citizenship), ki je pomenila članstvo v mestu (city), razumemo tudi kot zgodovinski argument po ponovni municipalizaciji politike.
Avtor v študiji projekta Onkraj gradbišča ugotavlja, da translokalnega državljanstva ne gre enačiti s političnim članstvom v ožjem pomenu besede, saj translokalno državljanstvo nudi povsem drugačno – širše in globlje – razumevanje demokracije. Tako je tudi zmotno govoriti samo o »državljanu države«, pač pa je treba rekuperirati tudi druge oblike »državljanstva«, ki se konstituirajo po drugih kriterijih. Kljub temu translokalnega državljanstva spet ne gre razumeti kot depolitizacijo političnega članstva, saj gre zgolj za ekspliciranje performativne dimenzije novega državljanstva. Pri tem avtor izhaja iz koncepta infrapolitike, ki politično delovanje širi onkraj institucionalizrane politike. Infrapolitika namreč ni zgolj rezultat politične nuje v primeru nedemokratičnih političnih sistemov, pač pa je čedalje bolj tudi »tihi partner« javnega delovanja v modernih demokracijah. Teza, ki iz tega sledi je, da se državljanstvo realizira ravno preko navidezno »nepomembnih« in »nepolitičnih« dejanj, ki jih aktualne razprave o demokraciji in državljanstvu žal nikoli ne detektirajo.